Πρώτη Ηλεκτρονική Ιστορία της Κύπρου

image

Δωρεάν προσφορά σε ερευνητές, μελετητές, φοιτητές, μαθητές και δημοσιογράφους.

Από την Κύπρο στην αρχαιότητα, μέχρι την Κύπρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η αγγλοκρατία, η ΕΟΚΑ, το πραξικόπημα, το σχέδιο Ανάν, η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αρχείο Παναγιώτη Παπαδημήτρη

papademetris-pΜοναδικό αρχείο στο οποίο μπορείτε να προστρέξετε και να αναζητήσετε εύκολα και γρήγορα αυτό που θέλετε για μια περίοδο 8.000 ετών για την Ιστορία της Κύπρου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

1/18.5.1889: Τo Κυπριακό Μέτωπo διασπάται. Οι Οθωμαvoί διαφωvoύv με τoυς Χριστιαvoύς για τoυς στόχoυς της Πρεσβείας και απoφασίζoυv vα μη συvoδεύσoυv τα Χριστιαvικά μέλη στo Λovδίvo

S-180

1/18.4.1889: ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΔΙΑΣΠΑΤΑΙ, ΟΙ ΟΘΩΜΑΝΟΙ ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΗΣ ΠΡΕΣΒΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΝΑ ΜΗ ΣΥΝΟΔΕΥΣΟΥΝ ΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΕΛΗ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ

Αρχιεπίσκοπος Σωφρόνιος: Τέθηκε επικεφαλής της κυπριακής πρεσβείας στο Λονδίνο το 1889

Μόλις σχηματίστηκε η πρεσβεία των Κυπρίων που θα μετέβαινε για ενημέρωση της Βρετανικής Κυβέρνησης και ευρύτερα της κοινής γνώμης για τα αιτήματα και προβλήματα των Κυπρίων ο Αρχιεπίσκοπος ειδοποίησε τον Αρμοστή Βούλβερ για τις προθέσεις της και ο Βούλβερ έσπευσε να ενημερώσει τον υπουργό των Αποικιών πληροφορώντας τον ότι η Πρεσβεία σκεφτόταν να μετέβαινε στο Λονδίνο μέσα στον Ιούλιο του 1888.

Ο υπουργός απάντησε ότι επειδή θα ήταν απασχολημένος την περίοδο εκείνη θα προτιμούσε όπως η Πρεσβεία μετέβαινε στο Λονδίνο στα μέσα Νοεμβρίου, ενώ στο μεταξύ θα μπορούσαν αν υποβληθούν τα παράπονα των Κυπρίων μέσω αληλογραφίας.

Ο Αρχιεπίσκοπος όμως πληροφόρησε τον Αρμοστή ότι ναι μεν θα μπορούσε να αναβληθεί η επίσκεψη, αλλά μια και είχε συλλεγεί το ποσό για τη δαπάνη της αποστολης δεν θα ήθελΕ να αρχίζουν χαρτοπόλεμο, αλλά να τα έλεγαν στον υπουργό και προσωπικά.

ΝΕΟΝ ΚΙΤΙΟΝ, Ιούνης 1883, έκδοση αρ. 193. Η συνέχεια της περιγραφής στην επόμενη σελίδα

Ωστόσο ο Αρχιεπίσκοπος υποσχέθηκε στον Βούλβερ ότι θα του έδινε αντίγραφο του υπομνήματος που θα υπέβαλλαν στη βρετανική Κυβέρνηση, όπως και έπραξε αργότερα.

Ο Βούλβερ κάλεσε στο Τρόοδος τον Αρχιεπίσκοπο Σωφρόνιο που θα ηγείτο της αποστολής και τον Πασχάλη Κωνσταντινίδη και σύμφωνα με την εφημερίδα της Λευκωσίας "Φωνή της Κύπρου" (25/7 Ιουλίου 1888) συζήτησε μαζί τους το χρόνο της αποστολής της πρεσβείας.

Η πρεσβεία όμως επέμενε. Αλλά για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε τελικά να μεταβεί στο Λονδίνο μέχρι το Νοέμβριο και η μετάβαση της αναβλήθηκε μέχρι τις αρχές Απριλίου του 1889.

Ενώ οι ετοιμασίες για την αναχώρηση της πρεσβείας βρίσκονταν στο τελικό στάδιο και ως ημέρα αναχώρησης καθορίστηκε τελικά η 1/18 Μαϊου 1889 το κυπριακό μέτωπο διασπάστηκε.

Οι Οθωμανοί διαφώνησαν με τους Χριστιανούς πάνω στην πορεία και τους στόχους της πρεσβείας και ανακοίνωσαν ότι στα δυο μωαμεθανικά μέλη δεν θα μετέβαιναν μαζί με τα χριστιανικά στο Λονδίνο.

Οπως ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Σωφρόνιος σε επιστολή του προς τον Αρμοστή Βούλβερ οι Μωαμεθανοί έθεσαν στις παραμονές της αναχώρησης της πρεσβείας δυο όρους: Οτι δεν έπρεπε να γίνει λόγος για τον υποτελικό φόρο προς την Οθωμανική Αυτοκρατορία και όπως η πρεσβεία μη μεταβεί στο Λονδίνο αλλά κατ' ευθείαν στην Κωνσταντινούπολη και αν της παραχωρείτο τέτοια άδεια από το Σουλτάνο τότε να προχωρούσε στην αγγλική πρωτεύουσα.

Ακόμα οι Οθωμανοί πίστευαν, όπως ανέφεραν αργότερα στο Βούλβερ ότι η λύση των προβλημάτων τους μπορούσε να γίνει και από την Τοπική Κυβέρνηση.

Οι Οθωμανοί διέψευσαν τους ισχυρισμούς αυτούς αλλά η απάντηση των Χριστιανών ήταν ξεκάθαρη.

Στις 19 Ιουνίου, 1889 σε επιστολή τους προς τον Αρμοστή Βούλβερ, λίγο μετά την αναχώρηση της Πρεσβείας στο Λονδίνο, οι Εσσέϊτ Αχμέτ Σιουκρή, Ιμπραχίμ Ζιχνή, Ουσεϊν Νιαζί, Εσσέϊτ Φεχίμ και Βεχίτ που δημοσιεύθηκε τελικά στην εφημερίδα "Αλήθεια" της Λεμεσού στις 21/4/1889, οι πέντε Οθωμανοί τόνιζαν (Μεταγλώττιση):

" Εξοχότατε,

Η συνέχεια ης περιγραφής της πρώτης συνεδρίας του Νομοθετικού Συμβουλίου από το ΝΕΟΝ ΚΙΤΙΟΝ (Ιούνης 1883, αριθμός έκδοσης 193). Η συνέχεια στην επόμενη σελίδα

Σε έγγραφο που παρουσιάστηκε προς την Εξοχότητα σας από την πρεσβεία, η οποία πήγε στο Λονδίνο, αφού εκλέχθηκε από τους Ελληνες, αντίγρΑφο του οποίου δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Αλήθεια" λέχθηκε ότι οι Μωαμεθανοί ήσαν κατ' αρχάς σύμφωνοι προς τις ιδέες των Ελλήνων αλλά ότι μετά από αυτά οι Ελληνες αποχωρίστηκαν από τους (πρεσβευτές τους) Μουσουλμάνους, λόγω πρότασης που έγινε από αυτούς (τους Μωαμεθανούς) να παραλείψουν κάποια ζητήματα (στις αιτήσεις τους) και μεταβούν στην Κωνσταντινούπολη πρώτα. Συνεπεία αυτών σπεύδομεν να αφηγηθούμε τα πράγματα ως εξής:

" Οταν οι αναφερόμενοι (Ελληνες) πρεσβευτές συζητούσαν για τη διατύπωση σχεδίου να φέρουν τους Μωαμεθανούς σε συμφωνία μαζί τους, κάποια από εκείνα που ζητούσαν όπως η λήψη της δεκάτης σε είδος γενικά, η μεταβολή και ελάττωση των δικαστικών δικαιωμάτων, η τακτοποίηση των Κτηματολογικών Τμημάτων και δι' αυτού η χορήγηση ευκολιών στο λαό, η κατάργηση του φόρου της ακρίδας και η βελτίωση του συστήματος της κατάσχεσης ώστε ν' απαλλάξει τον λαό από την καταπίεση, θεωρήθηκαν αρμόδια από μας ως αναγκαία και ποθητά, από όλο γενικά το λαό.

Αλλά οι Μωαμεθανοί δεν μποορύσαν να συμφωνούσαν μαζί τους ως προς τους άλλους αγώνες και ανάρμοστους σκοπούς και επειδή ιδιαίτερα δεν θεωρήσαμε αρμόδιο να μεταβούμε στο Λονδίνο γι' αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω πράγματα, η επιβολή των οποίων κείται στην εξουσία της Εξοχότητας σας, αυτοί (οι μωαμεθανοί) τους πληροφόρησαν σε απάντηση, ότι θέλουν να συστήσουν από την επιτόπια κυβέρνΗση την επικύρωση των πιο πάνω που αναφέρθηκαν και δεν θέλουν είτε κρυφά ή φανερά να συμφωνήσουν προς τις ιδέες τους.

Υποβάλλομεν ευσεβάστως ότι εκείνο, το οποίο επιθυμούν οι Μωαμεθανοί, είνε η επικύρωση των πραγμάτων που αναφέρθηκαν πιο πάνω".

Ο εκδότης της " Αλήθειας" Α. Κ. Παλαιολόγος, ηγετικός παράγοντας της Λεμεσού, αποκάλυπτε στην ίδια έκδοση της εφημερίδας ότι οι Οθωμανοί, στην αρχή είχαν συμφωνήσει με τους Χριστιανούς και αργότερα είχαν υπαναχωρήσει για δικούς τους λόγους.

Σχολιάζοντας την επιστολή των Μωαμεθανών ο Παλαιολόγος παρέθετε και τις πιο κάτω παρατηρήσεις και πληροφορίες (Μεταγλώττιση):

"Στην επιστολή αυτή θεωρούμε αναγκαίο να παρατηρήσουμε τα εξής: 1). Η επιστολή των πρεσβευτών μας προς την Α. Ε. τον Μ. Αρμοστή, την οποία αντικρούουν οι Μωαμεθανοί, έφερε ημερομηνία 12/24 Απριλίου, το δε φύλλο της " Αλήθειας" στο οποίο αυτή δημοσιεύθηκε φέρει ημερομηνία 15/27 Απριλίου. Πώς λοιπόν μετά από δυο ολόκληρους μήνες (η επιστολή των Μωαμεθανών φέρει ημερομηνία 19 Ιουνίου) έλαβαν γνώση της και προέβησαν τότε μόνο σε αναίρεση της;

Η συνέχεια της περιγραφής από το ΝΕΟΝ ΚΙΤΙΟΝ της πρώτης συνεδρίας του νομοθετικού. Στην επόμενη σελίδα το τέλος

Εάν δεν έλεγαν αλήθεια οι δικοί μας πρεσβευτές στην επιστολή τους προς τον Μ. Αρμοστή για τους λόγους αποσκίρτησης των Μωαμεθανών πρεσβευτών, πώς δεν προέβησαν αμέσως αυτοί μετά τη δημοσίευση της επιστολής των δικών μας σε αναίρεση της;

Αλλά η εξήγηση του πράγματος δεν είναι καθόλου δύσκολη εύκολα δε εννοεί κάποιος πόθεν υπαγορεύθηκε η διάψευση αυτή.

2. Αιτήματα τα οποία αναφέρουν στην παρούσα επιστολή τους οι Μωαμεθανοί, δεν είναι τα μόνα στα οποία συμφώνησαν με μας, όπως λέγουν, θεωρήσαντες τα άλλα ανάρμοστα. Απεναντίας εμείς γνωρίζουμε, ως έχοντας την τιμή

να αντιπροσωπεύσουμε τότε το δικό μας διαμέρισμα με τους αξιότιμους συμπολίτες μας Οθωμανούς Φεττή Εφέντη στη Λευκωσία προς σύνταξη του παγκύπριου υπομνήματος, ότι εκτός του φόρου προς την Πύλη και της Αγγλοτουρκικής σύμβασης, για τα οποία οι Οθωμανοί πληρεξούσιοι στη Λευκωσία απαίτησαν να μη γίνει κανένας λόγος στο υπόμνημα κατά τα άλλα όχι μόνο συμφώνησαν μαζί μας πληρέστατα, αλλά και άλλα αιτήματα περισσότερα από τα δικά μας, δευτερευούσης δε σημασίας, πρότειναν όπως διατυπώσουν στο Παγκύπριο υπόμνημα.

Τα αιτήματα δε αυτά παρουσίασαν εγγράφως τότε οι Οθωμανοί πληρεξούσιοι, όπως ενθυμούμαστε στις συνεδρίες που συγκροτήθηκαν προς σύνταξη του υπομνήματος στην Αρχιεπισκοπή και το Ηγουμενείο του Μετοχίου Κύκκου.

Στο περί αποδείξεως δε της αύξησης των φόρων μετά την αγγλική κατοχή μας βοήθησαν όχι λίγο οι Οθωμανοί πληρεξούσιοι που παρουσίασαν λεπτομερή σημείωση των φόρων στην Τουρκία, την οποία είχαν εξασφαλίσει από τα τουρκικά αρχεία.

Παραθέτουμε εδώ περίληψη των αιτημάτων που υπέβαλαν αυτοί στις συνεδρίες εκείνες, όπως διατυπωθούν στο υπόμνημα, κρατήσαντες την περίληψη

Το τελευταίο τμήμα της περιγραφής του ΝΕΟΥ ΚΙΤΙΟΥ για την πρώτη συνεδρία του Νομοθετικού Συμβουλίου (Ιούνης 1883)

αυτή τότε από την παρουσιασθείσα από τους Οθωμανούς πληρεξούσιους τουρκικική σημείωση:

1. Οτι η φορολογία είναι βαρειά, εκαι επαυξήθηκε πολύ και ζητούμε να ελαττωθεί.

2. Οσοι Νόμοι έμειναν από την αγγλική κατοχή μέχρι το 1882, οπότε συστάθηκε το Νομοθετικό Συμβούλιο να υποβληθούν στο Νομοθετικό Συμβούλιο

3. Να δοθούν ευρύτερα δικαιώματα στο Νομοθετικό Συμβούλιο.

4 Η δεκάτη των δημητριακών να λαμβάνεται σε είδος.

5 Να συσταθούν ορκωτά δικαστήρια ως κακουργιοδικεία.

6 Να διορισθεί από το Νομοθετικό Συμβούλιο επιτροπή, η οποία να εξετάσει τους λογαριασμούς του φόρου της ακρίδας και να ελαττώσει τον τον φόρο γι' αυτό.

Αχιλλέας Λιασίδης

Πασχάλης Κωνσταντινίδης

7. Στην πώληση κτημάτων να τηρείται ο ΟΘωμανικός νόμος, δηλαδή όταν γίνει πώληση, δεν υπάρχει φιλονικία, να ορκίζονται και ο αγοραστής και ο πωλητής για την αληθινή αξία.

8. Τα γεωργικά εργαλεία και ένα ζευγάρι βοδιών, που ανήκουν στο γεωργό, να μη είναι κατασχέσιμα ούτε από την Κυβέρνηση ούτε από ιδιώτες.

9 Να ελατωθεί σε ένα σελίνι μόνο ο φόρος που εισπράττεται από πρόσφατα από το Κτηματολόγιο, όταν ζητείται πιστοποιητικό έρευνας.

10 Το δικαίωμα επί της κληρονομιάς το οποίο εισπράττει η Κυβέρνηση να περιορισθεί μόνο για τους απόντες και τους ανήλικους.

11. Οι Οθωμανοί κάτοικοι να διορίζουν μια επιτροπή προς επιθεώρηση των λογαριασμών του Εβκάφ και στο μέλλον να τηρούνται οι Οθωμανοί νόμοι που διέπουν το Εβκάφ.

12 Το παλαιό κονάκι στη Λευκωσία να ανακοικοδομηθεί στην παλαιά του θέση.

13. Να καταργηθεί η σωματική ποινή της μαστίγωσης στις φυλακές.

14 Να βοηθηθεί με κάθε μέσο η γεωργία και ιδιαίτερα με τη σύσταση γεωργικής τράπεζας.

15. Οι μερράδες, οι οποίοι κατασχέθηκαν από τα χωριά και έμειναν στην Κυβέρνηση να επιστραφούν.

Τέτοια αιτήματα, τα οποία διατύπωσαν τότε στις συνεδρίες οι Οθωμανοί προσθέσαντες τον όρο ότι "κανένας λόγος δεν θα γίνει στο υπόμνημα για τον τουρκικό φόρο και για τη σύμβαση".

Από αυτά λοιπόν καταφαίνεται ότι στην επιστολή δεν είναι μόνο τα θεωρηθέντα αρμόδια από αυτούς ως αναγκαία και ποθητά από όλο το λαό, αλλά και πολλά (άλλα).

Οι όροι θεωρήθηκαν απαράδεκτοι από τους χριστιανούς και δημιουργήθηκε ρήγμα με αποτέλεσμα τελικά οι Οθωμανοί να μη ακολουθήσουν την Πρεσβεία την οποία αποτέλεσαν πλέον τέσσερα χριστιανικά μέλη μόνο, μιά και το πέμπτο, ο Ζ. Πιερίδης παραιτήθηκε για να περιορισθούν τα έξοδα της και για να έχει αυτή περισσότερα χρήματα στη διάθεση της.

Ετσι την πρεσβεία αποτέλεσαν ο Αρχιεπίσκοπος Σωφρόνιος ως Πρόεδρος και οι Θ. Περιστιάνης Π. Κωνσταντινίδης και Α. Λιασίδης, μέλη.